Entreprenöriell CFO till ett transport- och avfallshanteringsföretag

Wikan Personal 

Helsingborg 

Om företaget

Vi söker en CFO till ett svenskt bolag inom avfallslösningar och industriell logistik som erbjuder ett brett utbud av tjänster inom miljötransporter och avfallshantering, industriella transporter och ballastförsörjning samt maskinuthyrning. Företaget nyttjar sitt nätverk av över 200 underleverantörer för att leverera tjänster till både offentliga och privata kunder inom tre segment: miljö och återvinning, transport och ballast samt maskinuthyrning. Företaget är multisite-baserat med 16 anläggningar i södra Sverige (HK i Helsingborg) och omsätter ca 1 mdkr. Företaget ägs av Mutares SE & Co. KGaA, München (www.mutares.com), en internationell private equity-investerare som är specialiserat på att förvärva delar av stora koncerner (carve-outs) samt bolag i förändringsfaser.
 

DIna arbetsuppgifter

Vi söker en CFO med dokumenterad erfarenhet av framgång, ledarskap, ett fokus på ständiga förbättringar och en entreprenöriell anda. Den här tjänsten erbjuder en möjlighet att genomföra och driva värdeskapande förändringar och på sikt en betydande tillväxt i bolaget. Som CFO kommer du att spela en nyckelroll i att ompositionera företaget för att säkerställa hållbar, långsiktig tillväxt och att ständigt effektivisera och utveckla bolaget. Du kommer att växla mellan att ha operativa arbetsuppgifter i kombination med strategiska frågor där du blickar framåt och bidrar till att utveckla företagets verksamhet och vår fortsatta tillväxtresa. Rollen är en kombination av redovisningsansvar och controlling.

Dina arbetsuppgifter innebär:
  • Utveckla och implementera företagets finansiella strategi för att främja affärsmål, lönsamhet och tillväxt
  • Ansvara för finansiell planering, budgetering, prognostisering och kassaflödesstyrning i linje med strategiska mål och finansiella åtaganden
  • Leda och coacha ett ekonomiteam om tre personer och skapa en kultur präglad av ansvarstagande, samarbete och ständig förbättring inom ekonomi och verksamheten
  • Identifiera finansiella risker och utveckla strategier för att hantera dem, samt säkerställa efterlevnad av finansiella regler och bolagets policys
  • Ansvara för upprättandet av årsredovisningar och månadsrapporter enligt IFRS och svensk redovisningsstandard (K3)
  • Driva utveckling och förbättring av verksamhetsstyrning och controlling
  • Utvärdera affärscase och ge rekommendationer till ledningsgruppen för att maximera avkastning och stödja långsiktig tillväxt


Du kommer rapportera direkt till VD, bli en värdefull del av ledningsgruppen och ha nära samarbete med övriga chefer och med divisionsgruppen.
 

Din bakgrund / Dina egenskaper

Du bör ha en relevant akademisk utbildning (t.ex. kandidat, magister eller masters inom ekonomi/företagsekonomi) kombinerad med minst åtta års beprövad erfarenhet av en tyngre roll inom redovisning och/eller controlling med ledarskap som tex ekonomichef, CFO eller koncerncontroller. Av din erfarenhet har du utvecklat strategiskt tänkande, problemlösningsförmåga och beslutsamhet i kombination med starka ledaregenskaper. Du har en gedigen förståelse för finansiell styrning, inklusive djup kunskap inom planering, budgetering och prognosarbete. Har du dessutom erfarenhet av företagsförvärv ser vi det som meriterande. Du är van att använda affärsengelska i tjänst och kan flytande svenska i tal och skrift. Vi ser det som en självklarhet att du har goda kunskaper i Office-paketet och moderna affärssystem.

Som person är du analytisk, innovativ, lösningsorienterad och har förmågan att utveckla starka arbetsrelationer. Förmåga att på ett självständigt sätt översätta och omvandla relevant data till affärsinformation som kan användas för att driva och utmana operativt beslutsfattande. På ett personligt plan är du engagerad, noggrann, prestigelös, analytisk, proaktiv och tycker om att arbeta med andra. Du drivs av effektivisering och vill vara med och driva utvecklingen i bolaget.
 

Information och kontakt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid hos företaget. Tjänsten är placerad i Helsingborg, men du rör dig mycket ute på våra olika platskontor i södra Sverige. Vi ser gärna att du bor inom rimligt pendlingsavstånd till Helsingborg. Tjänsten ska tillträdas snarast. Ansökan görs via Wikans hemsida, www.wikan.se, och urvalet sker löpande vilket kan innebära att tjänsten blir tillsatt innan sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag är den 20 juni.
För mer info kontakta rekryteringskonsult Sara Kvist på telefon 044-590 65 12 eller Kristoffer Svensson på telefon 044-590 65 08.

Välkommen med din ansökan!
 

Om Wikan Personal

Wikan Personals verksamhet är grundad på närhet och engagemang för att alltid kunna tillgodose bra service till våra kunder och anställda. Vi är djupt övertygade om att lokal förankring, långsiktiga kundrelationer och kompetenta medarbetare är nyckeln till framgångsrika samarbeten inom rekryterings- och bemanningsbranschen. Med närvaro på 17 orter i Sverige, en omsättning på cirka 400 miljoner kronor och omkring 700 engagerade anställda, strävar vi efter att vara en pålitlig samarbetspartner. Läs mer på www.wikan.se